بلاگ
درب ضد سرقت چیست

شاید برای بسیاری از شما این سوال به وجود بیاید که درب ضد سرقت چیست و چه کاربردهایی دارد؟ پاسخ به این سوال را با تعریف ساده ای از درب ضد سرقت شروع می کنیم.

درب ضد سرقت همچنان که از نامش پیداست دربی است که از ورود سارقین و افراد ناخواسته جلوگیری به عمل آورده و با ساختار مستحکمی که دارد در برابر فشار و تخریب و آسیب های فیزیکی مانند اهرم کردن که سارقان به درب وارد می کنند تا وارد شوند، تا حد زیادی مقاوم است.

درب ضد سرقت از امنیت بسیار بالایی برخودار است گرچه نمی توان به طور صد در صد آن را غیر قابل ورود دانست اما در زمینه تامین امنیت با درب های معمولی تفاوت زیادی دارد و به طور قطع به آن برتری دارد.

ارزش یک درب ضد سرقت به کارایی ویژه آن در امن نمودن مکان مورد نظر و تامین کارکردهایی است که هر یک از انواع مدل درب ضد سرقت برای آن ساخته شده اند.

به همین دلیل شناخت صحیح یک درب ضد سرقت و ساختار و کارایی آن بسیار مهم و ضروری است تا مصرف کنندگان صرفا از روی ظاهر یک درب دست به انتخاب نزنند زیرا در این صورت فقط یک درب معمولی با ظاهری متفاوت را به جای درب ضد سرقت تهیه نموده اند که هیچ کار خاصی در زمینه امن نمودن فضا انجام نمی دهد.

کاربرد درب ضد سرقت

مهم ترین کاربرد درب ضد سرقت، دادن آرامش خیال به مصرف کننده است که وقتی در خانه حضور ندارد، نگران سرقت اموال خویش نباشد. علاوه بر حفظ سرمایه، نوعی سرمایه گذاری هم محسوب می شود؛ چرا که عایق بهتری برای تلف نشدن انرژی است، زیبایی بیشتری به ارمغان می آورد و دوام بیشتری نسبت به درب های معمولی دارد.

هر مدل درب ضد سرقتی برای مکان متناسب با آن طراحی شده و انتخاب درست درب به محافظت از مکان کمک زیادی می کند.

به طور مثال درب های ضد سرقتی که برای انبارها و کارخانه ها مناسب هستند، با مدل هایی که مناسب خانه و آپارتمان هستند، تفاوت هایی دارند. ساختار بدنه این درب ها، ضخامت فلزی بیشتری دارد، اما درب های مناسب برای خانه زیبایی بیشتری دارند؛ در عین اینکه اصلی ترین کاربردشان یعنی حفاظت را هم انجام می دهند. نوع محبوب برای خانه ها عموما درب ضد سرقت چوبی می باشد که از اسکلت فلزی تشکیل شده است.

همچنین درب ضد سرقت کاربرد های دیگری چون عایق کردن صدا و گرما و سرما و رطوبت و آتش هم دارد که بنا به نیاز در محل مورد نظر می توان از آن استفاده نمود.

ویژگی های درب ضد سرقت

ویژگی های درب ضد سرقت از استاندارد جهانی تبعیت کرده و یک درب خوب موارد زیر را داراست:

  • استفاده از یک ورقه فلزی بسیار محکم در بدنه که استحکام و مقاومت درب را در مقابل دستبردهای احتمالی بسیار بالا می برد.
  • اتصال درب از چندین نقطه به چارچوب که از تشابه ساختار گاوصندوق استفاده شده است.
  • استفاده از پشم سنگ در بدنه درب که آن را ضد حریق می سازد و این نکته بسیار کاربردی در درب ضد سرقت است زیرا در هنگام آتش سوزی ضد حریق بودن درب امکان کمک های آتش نشانی را فراهم می کند.
  • عایق صوتی بودن درب ضد سرقت
  • داشتن نوار لاستیکی درزگیر در دورتادور درب ضد سرقت که مانع ورود گرد و غبار و صدا و حرارت و برودت می شود.
  • ابعاد استاندارد درب ضد سرقت: نبودن فاصله زیاد بین چارچوب و بدنه درب که باعث می شود درب ضد سرقت در مقابل اهرم نمودن سارقین تا حد زیادی مقاوم باشد.
  • استفاده از ورق های فلزی با بیش از یک میلی متر ضخامت که درب ضد سرقت را بسیار مستحکم می سازد.
  • داشتن قفل دارای 11 زبانه که عملکردی سه جهته دارند.
  • عایق رطوبت بودن
  • عایق دما بودن
  • داشتن ابزار و یراق مرغوب و با کیفیت با طول عمر بالا
  • داشتن یراق آلات زیبا و کاربردی
  • داشتن دوربین چشمی با گستره و میدان دید بالا
  • داشتن زنجیر درب برای حفاظت و امنیت بیشتر
  • تولید در رنگ ها و انواع مختلف و حفظ تنوع و زیبایی در ظاهر درب
  • داشتن زنگ آلارم و هشدار دهنده در مواقع مورد نیاز
  • نصب حرفه ای و تخصصی با کمترین امکان آسیب رسانی به درب و ساختمان
مزایا و معایب درب ضد سرقت

مزایا و معایب درب ضد سرقت

از آنجا که امروزه خرید و نصب انواع مختلف درب ضد سرقت با استقبال خوبی از جانب خریداران رو به رو شده است، بهتر است در بررسی و معرفی درب ضد سرقت به مزایا و معایب آن هم بپردازیم.

با توجه به سبک زندگی انسان امروزی نیاز به تامین امنیت و حفاظت از داشته ها، اموال و خانواده لزوم استفاده از درب ضد سرقت به اندازه زیادی رسیده و همین امر میزان مزایای درب ضد سرقت را بسیار بیشتر از اندک معایبش برجسته می سازد.

مزایای درب سرقت

اصولا بهترین درب ضد سرقت، از هر نوع و کشور سازنده و طرحی، در نهایت باید امنیت مکان و اطمینان خاطر فرد را تامین کند. اغلب ویژگی های این درب در رسیدن به این هدف مکانیزه شده است.

در معرفی مزایای درب ضد سرقت در مقابل درب معمولی می توان به ویژگی هایی چون: استحکام درب ضد سرقت، لولاهای مخفی درب ضد سرقت، تنوع جنس درب ضد سرقت، قفل و کلید مرغوب و هوشمند درب ضد سرقت، سیستم پیشرفته هشدار، نشکن بودن درب، غیر قابل کپی بودن کلید درب ضد سرقت، یراق آلات پیشرفته درب ضد سرقت، عایق بودن درب ضد سرقت و داشتن قفل خودکار اشاره کرد.

استحکام درب ضد سرقت

درب ضد سرقت در مقایسه با یک درب معمولی بسیار مقاوم تر است و از جنس مستحکم تر و مرغوب تری ساخته شده است. ضخامت ورقه های فلزی و فولادی به کار رفته در این درب بالای یک میلی متر و تا حدود یک و نیم میلی متر است که این ویژگی علاوه بر اینکه درب را دارای ساختاری محکم و غیرقابل نفوذ می سازد طول عمر مفید درب را هم بالا می برد.

لولاهای مخفی درب ضد سرقت

در درب ضد سرقت از لولاهای پنهان استفاده شده است. یعنی لولاهای درب در حالت بسته از بیرون قابل دیدن نیستند و همین امر باعث می شود سارقین نتوانند با دستکاری لولا درب را باز کنند و وارد شوند.

قفل و کلید مرغوب و هوشمند درب ضد سرقت

قفل درب ضد سرقت از بهترین انواع قفل بوده و با شبیه سازی ساختار گاوصندوقی و اتصال چندگانه به بدنه سدی محکم و غیرقابل نفوذ می سازد. بهترین مارک قفل مارک کالی یا کاله ساخت ترکیه می باشد.

تنوع جنس درب ضد سرقت

جنس درب ضد سرقت دارای تنوع بسیاری در بازار می باشد. این مزیت باعث می شود بتوان برای هر مکانی نوع مناسب درب ضد سرقت را تهیه نمود. از درب های تمام فولادی و فلزی ساده گرفته برای انبار و کارخانه تا درب هایی با روکش چوبی لوکس و نقش برجسته و زیبا برای هال و پذیرایی خانه را می توان در بین انواع مختلف درب ضد سرقت یافت.

سیستم پیشرفته هشدار درب ضد سرقت

در درب ضد سرقت سیستم هشداری تعبیه شده است که هنگام باز بودن درب یا چرخاندن قفل نامربوط یا آسیب فیزیکی به درب با ایجاد صدای هشدار دهنده صاحب خود را باخبر می سازد.

نشکن بودن درب ضد سرقت

جنس درب ضد سرقت به گونه ای است که در مقابل هرگونه فشار از بیرون و آسیب ایمن می باشد و به اصطلاح درب ضد سرقت نشکن می باشد.

غیرقابل کپی بودن کلید درب ضد سرقت

کلید درب ضد سرقت به گونه طراحی و کارگذاری می شود که فقط و فقط با همان تعداد کلید اصلی قابل باز شدن است و کپی کلید یا هر کلید مشابه دیگری قابلیت باز کردن درب را نخواهد داشت.

یراق آلات پیشرفته درب ضد سرقت

یراق آلات درب ضد سرقت علاوه بر اینکه از جنس مرغوب و با کیفیتی تهیه شده تامین کننده نیاز مصرف کننده به امنیت هم می باشند. داشتن چشمی با میدان دید عریض و زنجیر درب از نمونه اجزای محافظتی این درب می باشد.

برای شناخت بهتر اجزای درب ضد سرقت، می توانید مقاله قطعات درب ضد سرقت را مطالعه کنید.

عایق بودن درب ضد سرقت

درب ضد سرقت می تواند در برابر سرما و گرما و رطوبت و صدا و حریق عایق باشد. این موضوع مزیت جلوگیری از اتلاف انرژی را بسیار پر رنگ می سازد زیرا گرمای درون خانه به راحتی تلف نشده و صرفه جویی می شود، همچنین در تابستان هم همین نقش را بازی کرده و از هدر رفتن برودت تولید شده جلوگیری به عمل می آورد. آکوستیک و ضد آتش سوزی بودن درب هم از مزایای خوب آن است.

داشتن قفل خودکار

درب ضد سرقت به گونه ای طراحی شده که اگر به بستن آن توجه نکنید به صورت خودکار پس از گذشت مدت زمان کوتاهی خودش قفل می شود و به این صورت می تواند از مکان مورد نظر در زمان هایی که به طور ناخواسته سهل انگاری صورت گرفته محافظت به عمل بیاورد.

معایب درب ضد سرقت

مزایای کاربردی درب ضد سرقت آنقدر زیاد و با اهمیت است که به سختی می توان به دنبال معایب آن گشت.

از میان ویژگی های درب ضد سرقت از معدود معایب آن احتمال باز نشدن درب به هنگام آتش سوزی است. اگر بسته باشد ممکن ورود با سرعت امدادگران را با مشکل مواجه کند پس مهم است کلیدهای مناسب و استاندارد در دسترس تان باشد.

دیگری اینکه قیمت درب ضد سرقت در مقایسه با درب معمولی گران تر است و به ویژه اگر بخواهید دربی لوکس و زیبا با متریال مرغوب تهیه کنید این قیمت بیشتر هم خواهد شد.

نکات خرید درب ضد سرقت

نکات خرید درب ضد سرقت

توجه به یک سری از نکات کاربردی در خرید درب ضد سرقت، باعث می‌شود که درب مناسب نیازتان را تهیه نموده و از آن رضایت کافی داشته باشید. با هم نکات مهمی که در خرید درب ضد سرقت ایرانی باید به آن توجه کرد را مرور می کنیم:

  • چارچوب درب: به چارچوب درب دقت کافی داشته باشید که از فلز محکم و مرغوبی درست شده باشد؛ و اتصالاتی که در آن تعبیه شده است با استفاده از جوش co2 انجام گرفته باشد.
  • ضخامت چارچوب: فلز چارچوب باید ضخامتی حدود یک و نیم میلی متر و یا بیشتر داشته باشد.
  • رویه: باید رویه درب را با توجه به محل استفاده از درب انتخاب کنید. از جنس های زیبا و ظریف که مقاومت کمتری دارند مانند چوب طبیعی و ام دی اف برای محیط داخلی استفاده کنید زیرا در برابر تابش مستقیم نور آفتاب مقاومت کمتری دارند. از جنس هایی مثل پی وی سی و ملامینه برای محیط های دیگر می توانید استفاده کنید زیرا مقاومت بیشتری در برابر نور و زدگی دارند.
  • لولا: لولاها وزن درب را تحمل می کنند. اصولا درب برا روی آنها سوار است و می چرخد پس مهم است که از مرغوب ترین جنس تهیه شده باشد و به سادگی از تراز خارج نشده و سال های زیادی حرکت روان درب را تضمین کند. سه لولای بلبرینگ دار پیشنهاد می شود.
  • بدنه: حواستان باشد که اگر درب ضد سرقتی که خریده اید درونش یک ورق فلزی محکم تعبیه نشده است، دیگر درب شما درب ضد سرقت نیست؛ و با فشار و ضربه قابل شکستن و تخریب است.
  • قفل: قفل درب بهترین نوع قفل باشد. قفل راه ورود شما به مکان است پس درب باید قفل و کلید مرغوبی داشته باشد.
  • یراق آلات: به یراق آلات نصب شده روی درب هم دقت کنید. جنس فلز دستگیره ها و کیفیت سایر یراق آلات را چک کنید. زنجیر درب باید از جنس محکمی باشد به درستی نصب شده باشد. به این نکته توجه داشته باشید که قسمت های فلزی یراق آلات درب رنگ مرغوبی داشته باشد.
  • وزن: به وزن درب دقت کنید درب ضد سرقت سنگین است و هرگز نباید وزن آن کمتر از هشتاد کیلوگرم باشد.

سوالات متداول

  1. انواع درب ضد سرقت کدام است؟

    در بازار ایران سه نوع درب ضد سرقت ترک، چینی و ایرانی یافت می شود. درب ضد سرقت ترک معمولا از کیفیت بیشتر و قیمت بیشتری برخوردار است و انواع چوبی و فلزی آن موجود است درب ضد سرقت چینی ارزان تر بوده و کیفیت پایین تری دارد اما درب ضد سرقت ایرانی مشابه درب های ترک با کیفیت مناسب و تنوع بالا تولید می شود.

  2. آیا نصب درب ضد سرقت نیاز به متخصص دارد؟

    بله بهتر است درب ضد سرقت توسط متخصص نصب شود زیرا نصب این درب پیچیدگی ها و مهارت و دانش فنی خود را می طلبد و اگر توسط فرد نابلد نصب شود درب تراز نبوده و با خلل و فضای باز به راحتی دسترسی سارقین را ممکن می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *