بلاگ
اجزای درب ضد سرقت

اجزای درب سرقت از اهمیت ویژه ای برخوردارند زیرا کارکرد یک درب ضد سرقت که تامین حداکثری امنیت یک مکان است به کارایی و کیفیت اجزای درب ضد سرقت وابسته است. به عبارتی اگر هر کدام از اجزای درب دارای بالاترین کیفیت و در هماهنگی با سایر اجزا باشد و رگلاژ خوبی داشته باشد آن وقت می توان اطمینان حاصل کرد که با یک درب ضد سرقت خوب و مناسب و امن رو به رو هستیم.

درب ضد سرقت نیز مانند هر سازه ساختمانی دیگر از ترکیب اجزا و قطعات و یراق آلات مختلف تشکیل شده است. در مقاله پیش رو به معرفی و توضیح اجزای درب ضد سرقت می پردازیم و نقش آن در ساختار یک درب ضد سرقت را بیان می کنیم.

قطعات و یراق آلات درب ضد سرقت

اجزای درب ضد سرقت شامل قطعات و یراق آلات مختلفی است که هر کدام نقش خاصی در کارکرد یک درب ضد سرقت دارند. واضح است که میزان مرغوبیت این اجزا و استفاده درست و بجا در ساختار کلی یک درب سرقت را باید مد نظر قرار داد. مهم ترین اجزای درب ضد سرقت شامل موارد زیر می باشد:

  • چارچوب
  • استراکچر یا اسکلت
  • قفل و کلید
  • دستگیره
  • عایق
  • رویه
  • لولا
  • درکوب
  • چشمی
  • آلارم

چارچوب درب ضد سرقت

بهترین نوع چارچوب درب ضد سرقت، چارچوبی از جنس آهن و فولاد است. چارچوب را باید قبل از به کار گیری با رنگ پوشاند. قسمت داخلی لنگه های درب ضد سرقت فلزی بسیار محکم و مقاوم است تا غیرقابل نفوذ باشد. چارچوب درب ضد سرقت ساخته شده از ورق استینلس با ضخامت یک و نیم میلی متری و عرض هفت سانتی متری همراه با پایه ضد زنگ مقاوم می باشد. چارچوب درب ضد سرقت اجزای مختلفی دارد:

  • زوار یا نوار درزگیر لاستیکی: چارچوب درب ضد سرقت دارای یک زوار یا درزگیر لاستیکی می باشد که مانع ورود گرد و غبار، هوا و صدا از فضای بین لنگه های درب و چارچوب می شود.
  • قاب زبانه: قاب زبانه درب جنسی محکم و مقاوم از استیل دارد و کارکرد آن نگه داشتن زبانه قفل با چهار نقطه اتصال در درب ضد سرقت می باشد.
  • بدنه: بدنه چارچوب درب ضد سرقت از یک ورق فلزی دو میلی متری تشکیل شده است.
  • ریل موقت: این سازه برای نگه داشتن چارچوب کاربرد دارد و و با استفاده از آن لنگه های درب دقیق و تراز نصب می شوند.
  • فضای خالی: این فضا چارچوب درب را روی دیوار ثابت نگه میدارد و می تواند با آجرهای دیوار چفت شود.

استراکچر یا اسکلت درب ضد سرقت

استراکچر یا اسکلت درب ضد سرقت از اصلی ترین اجزای درب رده بندی می شود. استراکچر را می توان شاسی و متریال اصلی درب به حساب آورد زیرا مابقی اجزا به نوعی روی استراکچر سوار می شوند پس استحکام و کیفیت آن نقش مهمی در امنیت درب ایفا می کند. ساختار استراکچر از کمربند فلزی، کلاف فلزی و تشکیل شده است و دو نوع کلی دارد:

نوع اول استراکچر درب ضد سرقت

استراکچر نوع اول از جوش کردن یک ورق فولادی ساخته شده به شکل سینوسی با پروفیل فولادی به ضخامت 0.7 تا 1.25 میلیمتر به یک کلاف فولادی ساخته می شود. این استراکچر مقاومت و استحکام درب در برابر عوامل و فشار خارجی برای ورود را تامین می کند.

نوع اول استراکچر درب ضد سرقت

استراکچر نوع دوم با جوش کردن 3 الی 4 قید فولادی به یک کلاف فلزی سینوسی از پیش ساخته شده با پروفیل فولادی تهیه می شود. یک ورق فلزی هم روی کلاف جوش داده می شود. این استراکچر هم به جهت مقاومت در مواجهه با خمش ساخته می شود.

قفل و کلید درب ضد سرقت

نقطه میانی یک درب ضد سرقت قفل آن است و برای امنیت درب ضد سرقت توجه به آن ضروری است. متداول ترین قفل های موجود در بازار قفل های کالی یا کاله ساخت ترکیه هستند. به این نکته توجه داشته باشید که هرچه تعداد زبانه های قفل بیشتر باشد آن قفل امن تر است و بدیهی ست انواع ارزان قیمت قفل چینی کیفیت لازم را ندارند و بهتر است درب ضد سرقت دارای قفل های هفت زبانه باشد که هشت کلید کامپیوتری هم دارد. سه کلید معروف به کلید کارگری مورد استفاده آن در ساخت و ساز است و پنج کلید دیگر کلید اصلی محسوب می شود. لازم به ذکر است که قفل هوشمند دیجیتال از بهترین انواع قفل درب ضد سرقت است.

دستگیره درب ضد سرقت

دستگیره درب ضد سرقت از اجزای ورود و خروج و مهم درب است. دستگیره علاوه بر کاربرد اصلی آن نقش زینتی هم داراست و می توان از انواع طراحی های زیبای آن بهره گرفت. دقت کنید که یک دستگیره مرغوب و با کیفیت در سهولت استفاده از درب زمان باز و بسته کردن آن نقش بسزایی دارد.

عایق درب ضد سرقت

از اجزای دیگر درب ضد سرقت عایق آن است. عایق معمولا لایه ایست که در قسمت میانی استراکچر تعبیه می شود و کاربرد آن جلوگیری از ورود سروصدا و حرارت است. عایق ها معمولا از جنس های زیر می باشند:

  • پشم سنگ: این عایق از سنگ آتشفشانی بازالت تشکیل می شود. ویژگی های بارز آن  که عایقی حرارتی، صوتی و رطوبتی است تحمل دمای ۷۵۰+ درجه سانتیگراد و دارا بودن نقطه ذوب ۱۳۰۰ و نیز تحمل سرمای ۳۰- درجه سانتیگراد است. این عایق ضد آتش سوزی به شمار می آید.
  • پشم شیشه: متریال این عایق سیلیس است که از الیاف تهیه شده از آن پشمی با رشته های ظریف شیشه ای تهیه می شود. این ماده عایق دما و صداست.
  • پلی استایرن: نام تجاری این عایق یونولیت است که نوعی پلیمر سفید است. این ماده عایق صدا و دماست اما اشتعال پذیر است.

رویه درب ضد سرقت

رویه درب ضد سرقت بیرونی ترین جز آن است و جایگاه ویژه ای در طراحی درب از لحاظ زیبایی شناسی دارد. رویه های درب ضد سرقت معمولا به اشکال زیر یافت می شوند:

  • رویه برجسته: این رویه معمولا از جنس چوب با زیبایی منحصر به فرد و کنده کاری ها و برجستگی های متناسب با طراحی آن است و درب های لوکس ترک بیشتر با این رویه ساخته می شوند
  • رویه نیمه برجسته: این رویه های چوبی یا ساخته شده از ام دی اف هم تا حدودی از طراحی برجسته بهره می برد. این رویه مدل اقتصادی تر رویه لوکس و برجسته است.
  • رویه صاف یا سی ان سی: این رویه ساخته شده از چوب یا ام دی اف است و با شیارهای ظریفی که با دستگاه سی ان سی اجرا می شود طراحی می گردد.

همچنین رویه ها از لحاظ جنس به دسته های زیر تقسیم می شوند:

  • رویه چوب طبیعی
  • رویه ام دی اف
  • رویه ملامینه
  • رویه پی وی سی

لولای درب ضد سرقت

لولا از مهم ترین قسمت های درب ضد سرقت است. چهار لولای به کار رفته در درب ضد سرقت پنهان بوده و فقط هنگامی قابل دیدن هستند که درب 90 درجه باز شده باشد تا سارقان نتوانند با اهرم کردن آسیب به لولا وارد کرده و وارد شوند. لولا باید از مرغوب ترین جنس باشد به جهت تحمل وزن درب.

درکوب درب ضد سرقت

درکوب درب ضد سرقت هم کاربردیست و هم زینتی و در طرح های مختلف و رنگ های طلایی و نقره ای در بازار موجود است. در کوب می تواند نقش زنگ را هم داشته باشد.

چشمی درب ضد سرقت

چشمی درب ضد سرقت از اجزایی ست که برای تامین امنیت مصرف کننده مورد نیاز است. با نگاه کردن از درون چشمی می توانید بفهمید چه شخصی پشت در است و در صورت غریبه بودن زنجیر درب را بیاندازید. یک چشمی خوب واید است و گستره دید مناسبی می دهد.

زنجیر درب ضد سرقت

از اجزای امنیتی درب سرقت است. هنگام باز کردن درب با انداختن زنجیر می توان از ورود افراد ناخواسته جلوگیری کرد و حتی اگر کسی کلید هم داشته باشد با انداخته بودن زنجیر توانایی ورود ندارد.

آلارم درب ضد سرقت

آلارم یک وسیله هشداردهنده است. هنگامی که احتمال آسیب به درب ضد سرقت وجود دارد نصب آلارم گزینه مناسبی است. آلارم هشدارهایی در مورد: باز بودن درب، باز شدن درب بدون استفاده از کلید مخصوص خود، فشار، ضربه و… می دهد.

سوالات متداول اجزای درب ضد سرقت

درب ضد سرقت چند کلید دارد؟

درب ضد سرقت دارای 8 کلید است، 3 کلید کارگری و 5 کلید اصلی دارد.

لولای درب ضد سرقت چینی و ترک چه تفاوتی دارند؟

لولای درب ضد سرقت چینی به طور کامل مخفی است و نه از درون و نه از بیرون دید ندارد اما لولای درب ضد سرقت ترک فقط از بیرون مخفی است و از درون قابل دیدن می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *